Wydatki pod kontrolą

Podczas jednego z wakacyjnych wyjazdów chciałem wypłacić z bankomatu trochę pieniędzy. Po włożeniu karty, podaniu PIN-u i żądanej kwoty bankomat wygenerował komunikat o awarii. I nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie to, że mój bank ściągnął mi z konta pieniądze, których nie wypłaciłem. Na moje szczęście, po pewnym czasie się o tym fakcie zorientowałem i zareklamowałem w banku to zdarzenie. 


Od tego momentu codziennie wieczorem rejestruję w Excelu operacje dokonane każdego dnia i weryfikuję to z informacjami widocznymi po zalogowaniu się do mojego konta w serwisie bankowości elektronicznej. Taki codzienny „rytuał” nie pochłania zbyt wiele czasu, a pozwala na bieżąco orientować się, czy z konta nie ściągnięto jakichś dodatkowych opłat, nie wspominając już o innej kluczowej informacji, jaką codziennie dostaję - czy z moimi finansami osobistymi jest nadal źle czy już bardzo źle ;) 

Zdaję sobie sprawę, że wiele osób ma swoje własne, sprawdzone sposoby na kontrolowanie wydatków osobistych. Ten wpis nie jest skierowany do nich, lecz do tych, którzy próbują jakoś okiełznać swoje finanse osobiste, ale nie mogą się zmobilizować, bądź jeszcze nie znaleźli tej właściwej drogi. Być może będę mógł im jakoś pomóc.

Do tekstu załączam plik w formacie .xlsx (plik można również edytować w applowskich Numbers). Stosuję go z powodzeniem od kilku lat (jedynie w przypadku większych operacji, np. ”wakacje”, wspomagam się dodatkowymi plikami, które mają wtedy bardzo indywidualny kształt). 

Plik służy kontrolowaniu wpływów i wydatków w pojedynczym miesiącu. Co miesiąc tworzę nowy plik, nadając mu odpowiednią nazwę (teraz „maj2017”). 

Po otwarciu pliku ujrzycie 6 arkuszy: „podsumowanie”, następnie „1. tydzień” (i kolejne - aż do arkusza o nazwie „5. tydzień”).

ARKUSZ „PODSUMOWANIE”



Arkusz składa się z 3 „segmentów”. Omówię pokrótce każdy z nich.

SEGMENT 1.


stan konta - NIC NIE WPISYWAĆ, informacja generowana automatycznie na podstawie wprowadzanych danych o wpływach na konto i wydatkach z konta

stan konta przed wpływem dochodu - należy podać informację o stanie konta przed wpływem dochodu (np. wypłaty) na konto

wpływy na konto - należy wpisać w kol. B rodzaj wpływu (np. wypłata, wynagrodzenie za wynajem mieszkania), a w kolumnie C kwotę wpływu

płatności comiesięczne - w kol. B należy podać rodzaj płatności (np. czynsz, gaz, energia elektryczna, telewizja kablowa, telefonia komórkowa), a w kolumnie C wysokość dokonanej opłaty 

kredyty - w kol. B rodzaj kredytu (np. konsumpcyjny, hipoteczny), w kol. C - wysokość raty kredytu

inne wydatki - tę kategorię stworzyłem do ewidencjonowania nadzwyczajnych wydatków w danym miesiącu (innych od wydatków bieżących, które wpisuję w arkuszach „1. tydzień” - „5. tydzień”), jak np. ubezpieczenie samochodu, zakup komputera. W kol. B wpisuję rodzaj wydatku, a w kol. C - kwotę.

wpłaty na lokatę / konto oszczędnościowe - nic tak nie cieszy, jak możliwość odłożenia pewnej kwoty pieniędzy. W kol. B podaję rodzaj wpłaty (np. lokata, konto oszczędnościowe), a w kol. C - jej wysokość.

SEGMENT 2.


W tym „segmencie” uwzględniam większe wydatki, które poniosę w danym miesiącu, ale dopiero za jakiś czas (np. wizyta u lekarza, rata kredytu ściągnięta z konta). Uwzględniam w nim także  przewidywane wpływy środków (np. zwrot podatku, nagroda jubileuszowa). Kwoty wpływów na konto muszą być wprowadzone z „-„ z przodu. Segment 2. tym się różni od danych z segmentu 1., że tam wpisuję transakcje dokonane, a segmencie 2. - oczekujące. Gdy transakcja z segmentu 2. się dokona, to wpisuję ją do segmentu nr 1, pod właściwą grupę (a usuwam z segmentu 2!). Powodem istnienia segmentu 2. jest dostarczenie świadomości o środkach, jakie pozostaną do dyspozycji na wydatki bieżące (żywność, paliwo, kino etc.) po uwzględnieniu wszystkich czekających mnie jeszcze transakcji, o których wiedzę posiadam. Tę informację uzyskam z nagłówka w segmencie 2. („tyle pozostanie do dyspozycji na wydatki bieżące”).

SEGMENT 3.


Tutaj wypełniam jedynie termin następnej wypłaty (w formacie DD.MM.RRRR). Na jego podstawie mam wygenerowane informacje o:
- liczbie dni do wypłaty
- o środkach do dyspozycji (średnio na dzień)
- o środkach do dyspozycji (średnio na tydzień).
Pole „dziś” jest generowane automatycznie.

5 ARKUSZY DLA WYDATKÓW BIEŻĄCYCH




W dalszej kolejności omówię arkusz „1. tydzień”. Pozostałe mają analogiczne zastosowanie, tyle że do kolejnych tygodni. 

Za tydzień przyjmuję w wykorzystywanym przeze mnie arkuszu okres od poniedziałku do piątku. Natomiast jeśli na przykład wypłata miała miejsce w środę i tego też dnia środki wpłynęły na konto, to dla mnie 1. tygodniem miesiąca jest okres od środy do niedzieli, co oznacza, że wydatki bieżące z tego okresu wpisuję w arkuszu „1. tydzień”.

W arkuszu „1. tydzień” wpisuję jedynie typ wydatku (w moim przypadku nazwę sklepu lub „bankomat”) i kwotę. W nagłówku mam informację o stanie konta i o wydatkach bieżących w danym tygodniu.

Mam nadzieję, że informacje tu przekazane okażą się dla kogoś pomocne. Czekam na wszelkie uwagi i sugestie w komentarzach pod wpisem!

Komentarze